تعریف و شناخت اتوماسیون های اداری (قسمت پنجم)

اتوماسیون‌های اداری بر بستر موبایل

علی‌رغم اینکه نسل جدید اتوماسیون‌های تحت وب با خاصیت واکنش گرا (Responsive) تولید می‌شوند و این امکان را فراهم می‌کند که اتوماسیون در بستر مرورگرهای موبایل و تبلت با سایزهای مختلف در دسترس باشند اما استفاده روزافزون و رواج چشمگیر از تلفن‌های همراه هوشمند و تجهیزات قابل‌حمل چون تبلت ها صاحبان کسب‌وکار در حوزه اتوماسیون را نیز بر این داشته است که بتوانند از این امکان و طیف وسیع کاربران بهره برند و اتوماسیون اداری یا بخشی از آن را به‌صورت ساده‌تر و کاربرپسند تر بر بستر یا سیستم‌عامل‌های موبایلی ارائه دهند. موسسه معتبر پژوهشی ComScore به‌تازگی آماری منتشر کرده است که بر اساس آن در فاصله سال‌های 2013 تا 2017 کاربران زمانی را که برای کنترل محتوای دیجیتال صرف می‌کنند به میزان 99 درصد افزایش داشته است. آمار استفاده از تبلت 26 درصد رشد و در نقطه‌ی مقابل استفاده از نرم‌افزاری‌های تحت دستک تاپ 8 درصد کاهش داشته است. این آمار خود به تنهایی نشان می‌دهد که اتوماسیون‌های اداری بر بستر موبایل یک ایده و نیاز اصلی در حوزه تولید نرم‌افزار است. امروزه شرکت‌های بزرگ تولیدکننده اتوماسیون اداری در کشور پس از ایجاد نسل تحت وب، نسخه‌های موبایلی اتوماسیون اداری را بر بستر سیستم‌عامل‌های مطرح اندروید و IOS طراحی و ارائه می‌دهند، البته لازم به ذکر است که با توجه به گستردگی و پیچیدگی نرم‌افزارهای اتوماسیون اداری اغلب این شرکت‌ها بخشی یا چکیده‌ای از کارتابل کاربران را در اپلیکیشن موبایل گنجانده و از طراحی تمام قابلیت‌های اتوماسیون به‌خصوص در بخش دبیرخانه و راهبری خودداری کرده که به نظر تصمیم و تحلیل درست و به جایی بوده است. درواقع تولید هسته اتوماسیون‌ها بر اساس تکنولوژی وب نوشته و توسعه داده می‌شود و به عنوان یک امکان نسخه اپلیکیشن موبایل ارائه می‌شود و تاکنون اتوماسیون اداری که تنها بر بستر اپلیکشن موبایل تحلیل و تولیدشده باشد در کشور وجود ندارد. در این راستا و در فصول بعدی بررسی قابلیت‌های اتوماسیون‌های اداری به تفسیر به صحبت خواهد شد.

نرم‌افزارهای پیش‌رونده (PWA) و آینده اتوماسیون‌های اداری در این نسل:

شاید این نام و تکنولوژی برای همه ما ناآشنا و جدید باشد اما وب اپلیکیشن های پیش‌رونده (Progressive Web Apps) یا به‌اختصار PWA می‌تواند تحویل بزرگی در حوزه تولید نرم‌افزاری و اپلیکیشن های موبایل باشد. این فناوری که برای اولین بار در سال 2015 توسط شرکت گوگل و با ترکیبی از اپلیکیشن های موبایل و نرم‌افزارهای تحت وب یا وب‌سایت‌ها ارائه گردید، درواقع یک نرم‌افزار تحت وب یا وب‌سایتی است که از فناوری مدرن وب بهره می‌برد اما ظاهر و کارکرد آن همانند یک اپلیکیشن موبایلی معمولی است. پیشرفت‌های اخیر در مرورگرها و همچنین رابطه‌های برنامه‌نویسی نرم‌افزار (API) توسعه‌دهندگان وب را قادر ساخته است که نرم‌افزارهای تحت وب باقابلیت افزودن بخشی یا تمامی آن امکانات آن بر روی صفحه خانگی سیستم‌عامل را تولید و روانه بازار کنند. سامانه‌هایی که علاوه بر امکان ارتباط با سرور و ارسال اعلان از سمت سرور (Push Notifications) قابلیت عملکرد به‌صورت آفلاین را هم فراهم خواهند کرد.

این نسل و این تکنولوژی می‌تواند بسیاری از کمبودهای نرم‌افزارهای تحت وب و همچنین اپلیکیشن ها در خود حل کند. علی‌رغم اینکه تکنولوژی PWA ازنظر فنی جای بررسی بسیار داشته و در هدف و زمان این کتاب نمی‌گنجد، اما خالی از لطف نیست برخی از قابلیت‌های منحصربه‌فرد و آینده اتوماسیون‌های اداری را در صورت استفاده احتمالی از این تکنولوژی بررسی نماییم.

قابل استفاده در هر دستگاه و سیستم‌عامل: یک وب اپلیکیشن پیش‌رونده فارغ از نوع مرورگر و نوع دستگاه، برای تمام کاربران قابل استفاده است و البته با این تفاوت که این در محیط سیستم‌عامل کاربر به شکل یک اپلیکیشن مشاهده و قابل استفاده خواهد بود.

قابل جستجو: از آنجایی که وب اپلیکیشن‌های پیش‌رونده درواقع یک نرم‌افزار تحت وب یا وب‌سایت محسوب می‌شوند که شاید جدا از شبکه محلی در اینترنت هم ارائه شود، از طریق موتورهای جستجو قابل یافتن هستند. این خصوصیت، یک برتری قابل توجه آن‌ها بر اپلیکیشن‌های بومی است.

قابل پیونددهی (لینک‌دهی): وب اپلیکیشن‌های پیش‌رونده برخلاف نسخه موبایلی اتوماسیون‌ها نیازی به طی کردن مراحل پیچیده‌ی دانلود و نصب ندارند و اشتراک‌گذاری آن‌ها از طریق یک نشانی وب (URL) به‌راحتی امکان‌پذیر است و این خود موجب افزایش سطح استفاده از نرم‌افزار در بین کاربران خواهد شد.

 

انعطاف‌پذیری و ظاهر اپلیکیشن گونه: رابط کاربری وب اپلیکیشن‌های پیش‌رونده خود را با هر نوع فرم اعم از موبایل و دسکتاپ و هر نوع اندازه‌ی نمایشگر تطبیق می‌دهد و همچنین شباهت بی‌بدیلی با اپلیکیشن های بومی دارند و این رضایت کاربر را در حین استفاده از اتوماسیون به دلیل سهولت در دسترسی و ظاهری کاربرپسند دوچندان خواهد کرد.

بی‌نیاز از اتصال اینترنت: وب اپلیکیشن‌های پیش رونده در صورت ضعف اتصال اینترنت یا حتی به‌صورت آفلاین نیز قابل استفاده هستند و این یک امکان می‌تواند نیاز اتوماسیون‌های اداری را به ایجاد و توسعه کارتابل‌ها و نسخه‌های آفلاین که از نظر زیرساخت نرم‌افزاری بسیار پیچیده است بی‌نیاز کند.

قابل نصب بودن: وب اپلیکیشن‌های پیش رونده را می‌توان همانند اپلیکیشن‌های بومی نصب و آیکون آ‌ن‌ها را به صفحه‌ی خانگی و حتی کشوی اپلیکیشن‌ها اضافه کرد؛ با این تفاوت که دسترسی به آن‌ها بی‌نیاز از دردسرهای جستجو در فروشگاه‌های اپلیکیشن است. این ویژگی استفاده از آن‌ها را به‌شدت آسان می‌کند.

به‌روز بودن: درحالی‌که اپلیکیشن‌های بومی نیازمند به‌روزرسانی از طریق فروشگاه‌های نرم‌افزاری هستند، وب اپلیکیشن‌های پیش رونده همیشه به آخرین نسخه، به‌روز هستند و هنگامی که محتوای جدید منتشر شود و کاربر به اینترنت متصل باشد، آن محتوا بلافاصله در دسترس کاربر قرار می‌گیرد. این بدان معنی است که کاربران در ظاهر با اپلیکیشن اتوماسیونی کار خواهند کرد که شبیه به اتوماسیون‌های اداری تحت وب همیشه مطابق با نسخه بروز شده سرور به‌روز می‌باشد.

ایمن: از آنجایی که وب اپلیکیشن‌های پیش رونده در بستر HTTPS قرار دارند، مطابق با استانداردهای امنیتی نرم‌افزارهای تحت وب از مخاطرات امنیتی در امان هستند.

درنهایت شایان‌ذکر است که وب اپلیکیشن‌های پیش رونده هنوز در دوران اولیه‌ی تکامل به سر می‌برند و قطعاً توسعه‌دهندگان اتوماسیون‌های اداری راه بسیار درازی را برای مطابقت نسخه‌های فعلی با تکنولوژی PWA دارند و برای قضاوت در مورد آینده‌ی اتوماسیون‌های اداری پیش‌رونده هنوز کمی زود است؛ اما در سال پیش‌رو حتما خبرهای بیشتری از آن‌ها خواهیم شنید.

 

هر قسمت معرفی یک امکان پیشرفته در اتوماسیون اداری فرزین – آی کن

نرم افزار فکس پیشرفته و تحت وب اتوماسیون سپنتا

لینک خرید کتاب از صفر تا صد اتوماسیون های اداری

اتوماسیون اداری فرزین – آی کن