چگونه اطلاعات درون حافظه های SSD را برای همیشه پاک کنیم؟

اطلاعات حافظه های SSD به راحتی از بین نمی رود و قابل بازیابی است. با ما در این متن همراه شوید تا روشی ساده برای پاک کردن اطلاعات SSD به شما آموزش دهیم.

روش های سنتی فرمت کردن و پاک کردن اطلاعات SSD و یا حتی سوراخ کردن هارد دیسک های جامد روش مطمئن و امنی برای رهایی بی بازگشت از اطلاعات درون آن محسوب نمی‌شود. در واقع باید گفت که هیچ روش استانداردی برای حذف کامل اطلاعات از یک SSD وجود ندارد. برخی از تولیدکنندگان هارد، نرم افزارهای خاص خود را ارائه کرده اند اما به سختی می توان به آنها به طور کامل اعتماد کرد.

در عوض، کارشناسان دو روش برای پاک کردن اطلاعات SSD ها پیشنهاد می کنند. اولین روش این است که SSD را رمزگذاری کنید و کلید آن را از بین ببرید. انهدام فیزیکی SSD هم روش دیگری است که اصلاً راحت نیست چرا که انهدام مطمئن SSD نیاز به یک ماشین خاص دارد که اکثر ما به آن دسترسی نداریم، بنابراین فقط به روش رمزگذاری فکر کنید. این برای بسیاری از ما که در پروژه های محرمانه کار نمی کنیم به اندازه کافی خوب است؛ زیرا بدون کلید رمزنگاری، یک SSD رمزگذاری شده اساساً یک درایو پر از صفر و یک های تصادفی است.

اگر به هر دلیلی قصد دارید که از شر یک SSD خلاص شوید فرآیند ساده‌ای در پیش دارید. ابتدا آن را رمزگذاری سپس آن را فرمت کنید و اگر می خواهید فوق‌العاده محکم‌کاری کنید، آن را دوباره رمزگذاری کنید.

این دستور العمل برای مواقعی است که شما می خواهید داده ها را در رایانه خود حذف و نابود کنید به طوری که هرگز نتوان دوباره به آن دسترسی پیدا کرد. پس مطمئن شوید همه اطلاعات مورد نیاز پشتیبان گیری شده باشد، زیرا دوباره به آن دسترسی نخواهید یافت.

چگونه SSD را در ویندوز رمزگذاری کنیم؟

ویندوز دارای نرم افزار رمزگذاری داخلی به نام Bitlocker است که کار با آن بسیار آسان است، اما این نرم افزار تنها برای کاربران Pro در دسترس است؛ بنابراین، به عنوان یک گزینه آزاد و قابل دسترس، ما نرم افزار VeraCrypt را پیشنهاد می کنیم.

۱- VeraCrypt را دانلود و نصب کنید.
۲- پس از راه اندازی VeraCrypt این مسیر را دنبال کنید. System > Encrypt System Partition/Drive
۳- گزینه Normal encryption را انتخاب و سپس روی Next کلیک کنید.
۴- “Encrypt the whole drive” را انتخاب کنید.
۵- با فرض اینکه فقط یک سیستم عامل نصب شده است، Single-boot را انتخاب کرده و بعد دکمه Next را کلیک کنید.
۶- در گزینه های رمزگذاری (Encryption Options)، شما می توانید این تنظیمات را به صورت پیش فرض قرار دهید: AES for encryption algorithm and SHA-256 for Hash Algorithm.
۷- یک رمز عبور ایجاد کنید. شما باید این رمز را مجدداً قبل از اینکه فرآیند تمام شود وارد کنید، پس آن را به خاطر بسپارید.
۸- دستورالعمل های روی صفحه را دنبال کنید و وقتی همه کارها انجام شد، روی Next کلیک کنید.
۹- هنگامی که از شما خواسته شد تا یک Rescue Disk ایجاد کنید، روی Next کلیک کنید. این گزینه بازیابی برای آن است که فرض می کند شما می خواهید کار با این SSD را ادامه دهید.
۱۰ – “۱-pass” را انتخاب کنید و گزینه Wipe را بزنید سپس روی Next کلیک کنید.
۱۱- در نهایت، روی تست کلیک کنید تا همه چیز را آزمایش کنید. پس از راه اندازی مجدد رایانه از شما گذرواژه خواسته می شود. آن را وارد کنید، سپس دستورالعمل های روی صفحه را برای تکمیل فرایند رمزگذاری دنبال کنید.

پس از انجام این کار، تقریباً غیرممکن است که کسی بدون رمزی که شما گذاشته اید بتواند اطلاعات را از SSD بازیابی کند.

چگونه یک SSD را روی Mac رمزگذاری کنیم؟

شما به راحتی می توانید  برای پاک کردن اطلاعات SSD آن را بر روی مک با استفاده از ابزار FileVault رمزگذاری کنید:

۱- تنظیمات سیستم را باز کنید و به سراغ این مسیر بروید Security & Privacy > FileVault.
۲- بر روی آیکون lock کلیک و رمز عبور خود را وارد کنید.
۳- “Turn on FileVault. را انتخاب کنید.
۴- “Create a recovery key and do not use my iCloud Account” را انتخاب و سپس Continue را فشار دهید. به طور معمول، از شما می خواهد که مراحلی را برای بازیابی کلمه عبور طی کنید که با توجه به اینکه قصد شما از رمزگذاری نابودی SSD است، پس به آن توجهی نکنید.
۵- زمانیکه از شما خواسته شد، کامپیوتر خود را دوباره راه اندازی کنید.
SSD Mac شما اکنون رمزگذاری شده است.

اکنون شما می توانید درایو را فرمت کنید. اگر می خواهید محکم کاری کنید، پس از فرمت کردن، دوباره آن را رمزگذاری کنید.